Läseklubb med PAX och lär dig mer om programmering

Skultuna bibliotek samarbetar med Skultuna fritidsklubb och har startat två nya fritidsaktiviteter för barn i åldern 10-12 år.

Läseklubben
De har en grupp på 16 barn som träffas varannan vecka och tillsammans läsa Pax-böckerna av Åsa Larsson, Ingela Korsell och Henrik Jonsson.

Klubben leds av en bibliotekarie och en fritidsledare. Läsningen sker både hemma och i grupp.

I juni 2017 avslutade de läseklubben med en gemensam resa till Mariefred där böckerna utspelar sig. Avslutningsdagen blev lyxig och läseklubben lockade även de som inte är vana att läsa att delta i aktiviteterna.

Programmeringsgruppen
Biblioteket och fritidsgården samarbetar också med att lära ut enkel programmering under lekfulla former. Grunden är programmeringsspråket Scratch som med framgång använts på många bibliotek.

De har skapat en kurs med delmål. Mål ett är att förstå scratch och kunna göra enklare program och spel i det. De kommer även arbeta med att skapa egna sprites att använda i sina scratchspel. Nästa del blir att titta på andra programmeringsspråk som Java och C++ och applicera de grunder man lärt sig i scratch. Här kommer de ta hjälp av mikrodatorn Raspberry pi som kan användas till en mängd olika praktiska applikationer, t.ex. kan man bygga en klockradio som spelar din spotifyspellista eller en digital fotoram.

De kommer även att använda Lego Mindstorms för att skapa enklare robotar. Detta kommer ske i samarbete med Persboskolans tekniklärare då skolan redan äger en komplett utrustning för Lego Mindstorm. Skultuna bibliotek är även på väg att köpa in en 3D-skrivare som kommer att användas i projektet. Programmeringsguppen leds av en biblioteksassistent och en fritidsledare.

De arbetade med båda grupperna under vårterminen 2017 med avslutningar i början av juni.

Skultuna bibliotek kommer att fortsätta utveckla samarbete under hösten 2017 och på det sättet fortsätta locka barn och unga till biblioteket och fritidsgården.

För mer info om projektet kontakta Skultuna bibliotek.